Příprava lyžařských tratí na novou sezonu
Lyžařská sezona klepe na dveře a přípravy na ní vrcholí…
Zeleným, nebo modrým? Je otázka, kterou se v severských zemích často začíná hovor mezi běžkaři. Znamená to, že jsou ideální podmínky, mrzne, až praští a stopa je dokonale upravená. U nás uslyšíte spíše „musel jsem vytáhnout klister“ nebo „šel jsem raději na skate“. Meteorologické podmínky posledních let se zcela odlišují od vyprávění našich rodičů a prarodičů o zimách. I proto se dobrovolníci rok od roku víc a víc snaží, aby na těch pár víkendů, kdy napadne sníh, byly lyžařské stopy připravené a aby si ve stopě díky rychlým informacím svezlo co nejvíce lidí.
Příprava lyžařských tras nespočívá jen v samotné úpravě rolbou či skútrem. Důležitá je také kontrola mostků a průjezdů lesy, která probíhá nejen před sezonou, ale také po jejím konci. Sezonních přípravy zahrnují i obnovu značení. Lyžařské trasy na Novoměstsku vedou i přes pozemky různých vlastníků, s nimiž je potřeba se předem domluvit na jejich užívání. V letošním roce nás ještě čeká oprava mostku pod Sykovcem. Za všimnutí už teď stojí nové směrníky. V dalších letech budeme muset vyměnit většinu sloupků. Před startem sezony ještě posečeme trávu na vjezdech do lesů, nebo na mezích, kde lyžařská stopa nesleduje žádnou cestu. I to je daň, kterou platíme za to, že sněhu ubývá. V létě dobrovolníci buď obcházejí, a nebo na kolech objíždějí lyžařské trasy. Díky GPS navigaci máme připravené přesné souřadnice, aby bylo možné najet stopy i za špatné viditelnosti. Stejně jako vloni jsou připraveny kompletní okruhy na Tři Studně, Fryšavu, Studnice, Sklené, Kadov, Sněžné, Blatiny a došlo k obnovení okruhu pod Medinem / Příměstský okruh. Snažíme se také obnovit stopy směrem na Jimramov.
Na jedničku funguje spolupráce s Informačním centrem, jehož pracovníkům přinášíme informace o aktuálním stavu lyžařských tratí a sněhové pokrývce. Sněhová pokrývka také rozhoduje o tom, zda a jakou technikou bude samotná úprava provedena. Koordinaci provádí Mikroregion Novoměstsko a úpravu jeho pracovníci s pronajatou technikou. K smluvním partnerům patří Technické služby, Sportovní klub, TJ Pohledec, TJ Řečice, pan Trnka z hotelu Horník, pan Janů ze Slavkovic. K dispozici máme skútry, čtyřkolky a rolby. Mnohdy se dá vyjet jen v okolí Tří Studní a Studnic, nebo na tzv. Fryšavský ledovec a jen čtyřkolkou s válcem a ujet pás na skate na pár centimetrech sněhu. Sledujeme předpověď počasí a víme, kolik sněhu má napadnout a jaké máme vyhlídky na nejbližší dny. Bolavým místem je parkování. Na Třech Studních, u Vlachovic, Fryšavy nebo Kadova jsou možnosti omezené. Momentálním řešením je parkování na záložní ploše u Medinu. Z důvodu vyšší frekventovanosti ve stopě doporučujeme pro běžkařský výlet využít trasu kolem Koupaliště a Medlovským údolím. Tato trasa bude letos udržována primárně.
Druhé téma, které nás trápí, jsou psi ve stopě. S větším počtem lyžařů totiž roste i větší počet pejsků na trati, kteří hned z několika důvodů do stopy nepatří. Tím hlavním je otázka bezpečnosti ostatních běžkařů. Druhým důvodem je fatální poničení stopy. Letos zvažujeme, že bychom některé části tratí vynahradili pouze lyžařům s pejsky. Ve hře je trasa mezi Vlachovicemi a Skleným, kde je upravována i samostatná stopa pro psí spřežení. V neposlední řadě údržba běžkařských tras stojí mnoho času a peněz. Většina financí na jejich úpravu přichází z příspěvků obcí a krajských dotací. Významnou část také tvoří dobrovolné příspěvky na údržbu. Takto získané finance jsou obvykle použity na uhrazení části nákladů dobrovolníkům, kteří často používají své vlastní pily, sekačky apod. Nebo se finance využijí na pokrytí výdajů za materiál pro obnovu značení apod. Výhledovým plánem je mít rolbu, nebo větší čtyřkolku na Třech Studních, čímž bychom urychlili rozjezd sezony a zároveň bychom si ji prodloužili. Každý příspěvek se počítá. Děkujeme.
Martin Křižovič